Συνεχίζοντας την αρθρογραφία με “το ημερολόγιο ενός φοροτεχνικού” στον έγκριτο κόμβο taxheaven, στο πρώτο άρθρο μου στη νέα χρονιά, καταπιάνομαι με το κρίσιμο θέμα για τα POS και τη διασύνδεσή τους με τις ταμειακές μηχανές. Για να μη χαθούμε στον λαβύρινθο των πολυσέλιδων αποφάσεων και εγκυκλίων στα δύο αυτά ζητήματα, θεωρώ ότι με την προειδοποίηση στον τίτλο, προδιαθέτω για την γνωστή αρχή σε όσους με παρακολουθούν, μέσα από τα φορολογικά βοηθήματα και την αρθρογραφία, της πρακτικής και απλούστευσης.
Παράλληλα σκιαγραφώ στην αρχή τις προβλέψεις για τη νέα χρονιά, όπως τις κατέγραψαν δικοί μας και ξένοι ειδικοί, που μιλούν για τις μεγάλες προκλήσεις και ισχυρές ελπίδες για την ευρωπαϊκή και παγκόσμια οικονομία. Και βέβαια στα καθ΄ ημάς.
Αντί προλόγου: Εύχομαι από καρδιάς καλή και δημιουργική χρονιά με υγεία και τα καλύτερα για τις οικογένειες μας. Καθώς έπεσε η αυλαία του 2023, είναι επι τάπητος τη χρονιά που τώρα ξεκινά, μεγάλες προκλήσεις και ισχυρές ελπίδες για την ευρωπαϊκή και παγκόσμια οικονομία.
Για τα καθ΄ ημάς, στις προκλήσεις, τους στόχους και τις ελπίδες που φέρνει για την Ελλάδα το 2024 επικέντρωσε η πολιτειακή και πολιτική ηγεσία τα μηνύματά της για τη νέα χρονιά. Η οικονομία, η καθημερινότητα των πολιτών, η κοινωνική συνοχή, οι μεταρρυθμίσεις, η εθνική κυριαρχία και η γεωπολιτική σταθερότητα της χώρας είναι μερικά από τα βασικά ζητήματα που ανέδειξαν στις εθιμοτυπικές παρεμβάσεις τους η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο πρωθυπουργός και οι πολιτικοί αρχηγοί.
Ειδικότερα η αντιμετώπιση της ακρίβειας συνιστά τον μεγαλύτερο «πονοκέφαλο» για την κυβέρνηση και το 2024, καθώς στο κατώφλι του νέου έτους και παρά την τροχιά αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού, οι τιμές στα τρόφιμα παραμένουν πολύ υψηλές ροκανίζοντας, κατά κοινή ομολογία, και τις αυξήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών.
Στο πρόβλημα αυτό, σύμφωνα με τα όσα ακούσαμε και από το στόμα του πρωθυπουργού, η κυβερνητική απάντηση θα βασιστεί και το 2024 στο γνωστό τρίπτυχο: «πολιτικές μόνιμης ενίσχυσης των εισοδημάτων που δρομολογούνται από 1ης Ιανουαρίου (αυξήσεις μισθών στο Δημόσιο, αύξηση συντάξεων, ξεπάγωμα τριετιών κ.λ.π), εντατικοί έλεγχοι σε όλο φάσμα της αγοράς με επιβολή σημαντικών προστίμων για αθέμιτη κερδοφορία και παραπλάνηση των καταναλωτών και συνέχιση εφαρμογής μέτρων ανάσχεσης όπως το «Καλάθι του νοικοκυριού» και η «μόνιμη μείωση 5%» που θεωρείται ότι έχουν αποδώσει το 2023.
Επίσης διαβάσαμε σε έγκυρη εφημερίδα στις 2 Ιανουαρίου τις προβλέψεις για τη νέα χρονιά από 16 «σοφούς» της οικονομίας, με ευκαιρίες και παγίδες για το 2024.
Οι 16 καθηγητές Οικονομικών και εκπρόσωποι της αγοράς καταθέτοντας τις απόψεις τους για τις προοπτικές της, τονίζουν, μεταξύ άλλων, ότι «τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να υπάρξει εφησυχασμός».
Ακόμη, ρωτώντας τους «γκουρού» με ηγετική θέση στην έγκυρη και έγκριτη παγκόσμια ενημέρωση (μεγάλοι οίκοι και διεθνείς αναλυτές) τι προβλέπουν για έναν κόσμο που διαρκώς μεταβάλλεται, και για το ποιες είναι οι προκλήσεις και οι ισχυρές ελπίδες για την ευρωπαϊκή και παγκόσμια οικονομία τη χρονιά που τώρα ξεκινά, η απάντηση συμπυκνώνεται:
- στις γεωπολιτικές προκλήσεις, καθώς μαίνονται ήδη δύο μεγάλες συγκρούσεις σε Ουκρανία και σε Λωρίδα της Γάζας και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα γίνει στη συνέχεια,
- στις εκλογές κλειδιά σε πανίσχυρες οικονομίες (απαρχή για μεγαλύτερη σταθεροποίηση –ή απαρχή νέας αστάθειας- αφού προς τις κάλπες οδεύουν μέσα στο 2024 μεταξύ άλλων οι ΗΠΑ, η Ινδία και η Ινδονησία)
- στην πορεία των επιτοκίων (μεγάλες κεντρικές τράπεζες και κυρίως η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα καλούνται να αποφασίσουν εάν και πότε και πόσο θα αλλάξουν πολιτική μετά από ενάμισι περίπου χρόνο πολύ υψηλών επιτοκίων).
- στην εξάπλωση της τεχνητής νοημοσύνης (μοιάζει ασταμάτητη με τις εξελίξεις συνεχώς να τρέχουν –και μαζί τις ανησυχίες για το πώς θα επηρεάσουν όλα αυτά όχι μόνο τις επιχειρήσεις αλλά και την απασχόληση και εν τέλει όλη την κοινωνία) και
- στις προσπάθειες για τη στροφή προς μια πιο πράσινη μετάβαση (την ώρα που το κλίμα ανά τον κόσμο αλλάζει και πολλοί ειδικοί προειδοποιούν ότι εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα πλησιάζουμε ή έχουμε φτάσει σε δρόμο χωρίς επιστροφή).
==========================================================
….και κάτι δικό μας
Ένα όραμα προσωπικό και συλλογικό που χρόνια ζητούσε διακαώς ο κλάδος των Λογιστών -Φοροτεχνικών (πιο θεσμικά μέσω του ΟΕΕ, πιο επίμονα μέσω της ΠΟΦΕΕ) και οι άλλοι κοινωνικοί φορείς με επίκεντρο και στο όνομα της φωνής και του ρόλου του Λ/Φ που υπηρετεί τα δημόσια έσοδα, έγινε πράξη!
Ο λόγος για τις δύο σημαντικές επιτροπές με αποφάσεις του Υπ. Οικονομικων Κωστή Χατζηδάκη που εισηγήθηκε ο Υφυπουργός Χάρης Θεοχάρης και δημοσιεύθηκαν στα ΦΕΚ Β´ 7207/ 21.12.2023 και Β´ 7099/18.12.2023.
Το έργο των επιτροπών καταγράφεται με κάθε σαφήνεια και καλύπτει μια σημαντική γκάμα δυνατοτήτων και ανοικοδόμησης του διαλόγου, της διαβούλευσης και των προτάσεων πάνω και γύρω από τη φορολογική νομοθεσία, τις ποικίλες ηλεκτρονικές εφαρμογές, τις Υπ. αποφάσεις και εγκυκλίους, τις δηλωτικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων και φορολογουμένων και γενικά και ειδικά ότι πρέπει να σχεδιάζεται και να λειτουργεί απλά και φιλικά. Θα ανταποκριθούμε συλλογικά και όλα τα μέλη περιμένει σοβαρή δουλειά με μετρήσιμες εξελίξεις και ευόδωση των σχεδιασμών.
Ας είναι λοιπόν ένα στοίχημα φορολογικής διοίκησης και κοινωνικών φορέων για απλούστευση διαδικασιών και θεραπεία στα όποια κακώς κείμενα.
==========================================================
- POS παντού – (από φυσικά ή νομικά πρόσωπα) – Δήλωση και τροποποίηση των επαγγελματικών λογαριασμών – Πληρωμές μέσω ΙRIS:
Προσοχή: σήμερα μη συγχέουμε τα POS με την αναβάθμιση Φ.Η.Μ. και διασύνδεσή τους με EFT/POS, για την οποία σχετική είναι η Α.1088/13.06.2023 που τροποποίησε την Α.1098/13-7-2022 απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., θέμα που αναλύουμε πιο κάτω.
Βλ. σχ. την ΚΥΑ 119899/13-12-2023, με την οποία καθορίζονται οι υπόχρεοι σε χρήσης POS (υπόχρεοι Αποδοχής Πληρωμών με Κάρτα σύμφωνα με το άρθρο 65 του ν. 4446/2016) καθώς και οι υπόχρεοι για την αποδοχή πληρωμών IRIS, online payments (υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό). Η εν λόγω απόφαση αντικαθιστά την υπ’ αρ. 45231/20-04-2017 ΚΥΑ.
1.2 Επισήμανση σχετικά με τους ΚΑΔ: Ο καθορισμός των υπόχρεων στην ΚΥΑ γίνεται βάσει ΚΑΔ, και δεν σχετίζεται με τη δηλούμενη στις φορολογικές αρχές κύρια δραστηριότητα της επιχείρησης. Βλ. σχ. στην ΚΥΑ το σύνολο των ΚΑΔ.
Ο τετραψήφιος ΚΑΔ περιλαμβάνει όλη την ανάλυσή του σε υποκατηγορίες. Για παράδειγμα, ο ΚΑΔ 33.12 «Επισκευή μηχανημάτων» περιλαμβάνει όλους τους δικαιούχους πληρωμής που εκτείνονται στις υποκατηγορίες του.
1.3 Υπόχρεοι: δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι οι υποχρεώσεις της ΚΥΑ και η υποχρέωση για POS αφορούν τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα (ελεύθεροι επαγγελματίες, ατομικές επιχειρήσεις και εταιρίες) που πωλούν αγαθά ή παρέχουν υπηρεσίες αποκλειστικά όπου «πληρωτές» είναι οι καταναλωτές που δεν εμπίπτουν στην εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική δραστηριότητα». Δηλαδή εφόσον υπάρχει πώληση αγαθών ή παροχή υπηρεσίας σε πολίτες – καταναλωτές. Τα POS έχουν να κάνουν μόνο με τον καταναλωτή, μόνο με τον πολίτη.
Συνεπώς οι υποχρεώσεις της ΚΥΑ αφορούν τους δικαιούχους πληρωμής της περ. γ του άρθρου 62 του ν. 4446/2016, δηλαδή τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που είναι οι τελικοί αποδέκτες των χρηματικών ποσών που πραγματοποιούν πληρωτές της περ. β’ του άρθρου 62 του ν. 4446/2016 οι οποίοι ενεργούν ως καταναλωτές για λόγους που δεν εμπίπτουν στην εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική τους δραστηριότητα (Β2C συναλλαγές).
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 62 του ν. 4446/2016 ως καταναλωτής ορίζεται «κάθε φυσικό πρόσωπο το οποίο ενεργεί για λόγους οι οποίοι δεν εμπίπτουν στην εμπορική, επιχειρηματική, ή επαγγελματική του δραστηριότητα σύμφωνα με την περίπτωση 3 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/751».
1.4 Μη υπόχρεοι – εξαιρέσεις: (Βλ. σχ. taxheaven 19.12.2023 Υπόχρεοι σε POS και σε αποδοχή πληρωμών IRIS – Όλες οι λεπτομέρειες)
Η υποχρέωση απόκτησης τερματικού POS και αποδοχή πληρωμών IRIS, online payments δεν αφορά δικαιούχους πληρωμής (ελεύθερους επαγγελματίες, ατομικές επιχειρήσεις και εταιρίες) που πωλούν αγαθά ή παρέχουν υπηρεσίες αποκλειστικά σε άλλες επιχειρήσεις (νομικά ή φυσικά πρόσωπα) που δρουν στο πλαίσιο της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας (Β2Β συναλλαγές), ακόμη και αν οι εν λόγω δικαιούχοι πληρωμής διαθέτουν ΚΑΔ που περιλαμβάνεται στη λίστα της ΚΥΑ με αριθ. 45231/20-04-2017. Επίσης σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 1 της ΚΥΑ, από τους δικαιούχους πληρωμής με ηλεκτρονικά μέσα βάσει της ΚΥΑ εξαιρούνται:
α) τα άτομα με αναπηρία όρασης με πιστοποιημένο ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω, και
β) τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης προϊόντων έως και την 31.12.2024.
1.5 Σύνδεση με επαγγελματικό λογαριασμό:
Υπενθυμίζουμε ότι υπόχρεοι σε επαγγελματικό λογαριασμό είναι τόσο τα φυσικά όσο και τα νομικά πρόσωπα με ΚΑΔ, είτε κύριας είτε δευτερεύουσας, που περιλαμβάνεται στη λίστα της με αριθμ. 45231/2017 ΚΥΑ όπως αντικαταστάθηκε εξ ολοκλήρου με την ως άνω ΚΥΑ 119899/13.12.2023., και οι οποίοι αποδέχονται συναλλαγές από πληρωτές οι οποίοι δρουν για λόγους που δεν εμπίπτουν στην εμπορική, επιχειρηματική ή επαγγελματική τους δραστηριότητα (Β2C συναλλαγές). Οι ίδιοι είναι φυσικά και υπόχρεοι POS με την ίδια απόφαση.
(βλ. σχ. τις αναλυτικές οδηγίες στην εγκύκλιο Ε. 2037/01.03.2019 του Διοικητή της ΑΑΔΕ).
Βλ. επίσης την παρ. 4 του άρθρου 65 του Ν. 4646/2016, όπως προστέθηκε με το άρθρο 46 του ν. 5072/2023 (ΦΕΚ Α’ 198/04-12-2023) και ισχύει από 01/01/2024, σύμφωνα με την περίπτωση β’ του άρθρου 122 του ιδίου νόμου. «Οι ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες που τηρούν επαγγελματικό λογαριασμό, δέχονται υποχρεωτικά πληρωμές μέσω υπηρεσιών άμεσης πληρωμής» (IRIS).
Με το άρθρο 45 του ν.5072/2023 δίνεται ο ορισμός των υπηρεσιών άμεσης πληρωμής, ως υπηρεσίες πληρωμών για τη μεταφορά πιστώσεων, οι οποίες μάλιστα δύνανται να διενεργούνται σε εικοσιτετράωρη βάση, συμπληρώνοντας το μέχρι τώρα κενό. Έτσι στο άρθρο 62 του ν. 4446/2016 (Α’ 240), περί ορισμών, προστέθηκε περ. ιθ) ως εξής: «ιθ) Ως «υπηρεσίες άμεσης πληρωμής» ορίζονται οι υπηρεσίες πληρωμών που επιτρέπουν τη μεταφορά πίστωσης, κατά το άρθρο 4 του ν. 4537/2018 (Α’ 84), η οποία μπορεί να εκτελείται σε εικοσιτετράωρη βάση, οποιαδήποτε ημερολογιακή ημέρα του έτους, με άμεσο ή σχεδόν άμεσο διακανονισμό.»
Έτσι παράλληλα με την υποχρέωση για τα POS, η απόφαση ορίζει ότι « Οι δικαιούχοι πληρωμής» (το φυσικό ή νομικό πρόσωπο) αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα πληρωμών, υποχρεούνται να συνδέσουν τον επαγγελματικό τους λογαριασμό με σύστημα άμεσων πληρωμών, από λογαριασμό σε λογαριασμό, όπως την υπηρεσία I.R.I.S. online payments, κατά την ολοκλήρωση των πράξεων πληρωμής που πραγματοποιούν πληρωτές», όπως επίσης να δέχονται άμεση πληρωμή από οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο τους το ζητήσει. «Δηλώνουν ηλεκτρονικά έναν (1) ή περισσότερους επαγγελματικούς λογαριασμούς στο διαδικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε. (www.aade.gr) με τη χρήση των διαπιστευτηρίων που διαθέτουν οι χρήστες για όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε., εντός προθεσμίας ενός (1) μήνα από την έναρξη άσκησης δραστηριότητας που υπάγεται στους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας».
Επισημαίνεται ότι υποχρέωση δήλωσης Επαγγελματικού Λογαριασμού υπάρχει και στην περίπτωση που διενεργούνται Β2Β συναλλαγές παράλληλα με B2C συναλλαγές.
Δεν είναι υπόχρεοι σε δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού, ακόμη και αν έχουν ΚΑΔ που περιλαμβάνεται στη λίστα της με αριθμ. 45231/2017 ΚΥΑ, οι δικαιούχοι πληρωμής που συναλλάσσονται με πληρωτές οι οποίοι δρουν στο πλαίσιο της εμπορικής, επιχειρηματικής ή επαγγελματικής τους δραστηριότητας (Β2Β συναλλαγές).
1.6 Πρόστιμα: H μη δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού στο διαδικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε., καθώς και η μη υποβολή δήλωσης διόρθωσης, προς συμμόρφωση, από τους υπόχρεους, στις περιπτώσεις απενεργοποίησης επαγγελματικού λογαριασμού, (σημ. νοείται ως μη δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού) επισύρει για τους υπόχρεους διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.000 ευρώ. (βλ. άρθρο 6 της απόφασης)
Για εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης επαγγελματικού λογαριασμού στον διαδικτυακό τόπο της Α.Α.Δ.Ε., επιβάλλεται στους υπόχρεους διοικητικό πρόστιμο ύψους εκατό (100) ευρώ. (βλ. άρθρο 6 της απόφασης)
Για την μη αποδοχή πληρωμών με κάρτα ή άλλα μέσα πληρωμής επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ εντός 5 ημερών από τη παράβαση. (βλ. άρθρο 5 της απόφασης)
Η απόφαση επιβολής διοικητικού προστίμου της παρούσης υπόκειται σε ενδικοφανή προσφυγή εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της,
Το ποσό αυτό μειώνεται στο 50% αν ο υπόχρεος εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης σε αυτόν της σχετικής πράξης και σε κάθε περίπτωση πριν την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής, προβεί σε καταβολή του προστίμου, ή αν εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία υποβολής καταγγελίας ή διενέργειας ελέγχου, καταθέσει στην αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία αποδεικτικό έγγραφο από το οποίο προκύπτει η χρήση του POS, μέσων πληρωμής με κάρτα και μέσων πληρωμής με υπηρεσίες άμεσης πληρωμής από λογαριασμό σε λογαριασμό.
1.7 Πινακίδα -ενημέρωση καταναλωτών: Σύμφωνα με την Υ.Α. 17730/2017, οι δικαιούχοι πληρωμής, οι οποίοι αποδέχονται κάρτες πληρωμών, θα πρέπει να έχουν αναρτημένη σε εμφανές μέρος στο ταμείο ή τα ταμεία της επιχείρησης, σχετική πινακίδα που να γνωστοποιεί την δυνατότητα εξόφλησης της αγοράς αγαθών ή της λήψης υπηρεσιών με την χρήση πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών.
Επίσης, στην είσοδο του καταστήματος πρέπει να αναγράφονται με ευκρινή τρόπο τα συγκεκριμένα συστήματα καρτών πληρωμής τα οποία δέχεται κάθε επιχείρηση λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών.
Το πρόστιμο για τη μη ανάρτηση πινακίδων για τη χρήση καρτών ανέρχεται στα 1.000 ευρώ.
Βλ. σχ. και παρ. 1 του άρθρου 66 του ν.4446/2016 που τροποποιήθηκε με το άρθρο 47 του ν. 5072/2023, για υποχρέωση να αναγράφουν τις πληροφορίες αυτές ευκρινώς εκτός από την είσοδο του καταστήματος και το ταμείο και στον διαδικτυακό τόπο μέσω του οποίου δέχονται πληρωμές.
1.8 Προθεσμίες: Ως καταληκτική ημερομηνία συμμόρφωσης για την αποδοχή όλων των μέσων πληρωμής (POS, IRIS) ορίζεται η 31.01.2024.
Προσοχή: Οι υπόχρεοι με ΚΑΔ του άρθρου 1 που ήδη υποχρεούνταν να διαθέτουν τερματικά αποδοχής καρτών ή/και επαγγελματικό λογαριασμό κατά την ημερομηνία δημοσίευσης της παρούσας, συνεχίζουν να έχουν την υποχρέωση αυτή.
Οι νέοι υπόχρεοι με ΚΑΔ που δεν υποχρεούνταν και δεν διέθεταν τερματικά αποδοχής καρτών ή/και επαγγελματικό λογαριασμό κατά την ημερομηνία δημοσίευσης της παραπάνω απόφασης (13.12.2023), υποχρεούνται στην προμήθεια και θέση σε λειτουργία τερματικών αποδοχής καρτών, καθώς και στην δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού από 01.01.2024.
Κατ’ εξαίρεση, ορίζεται ότι για το χρονικό διάστημα από 01.02.2024 έως και 01.03.2024, αναστέλλεται η επιβολή προστίμου του άρθρου 5 της απόφασης (σημ. 1.500 ευρώ) στους νέους υπόχρεους, εφόσον αποδεδειγμένα έχουν καταθέσει νόμιμα σχετικό αίτημα για την προμήθεια τερματικού αποδοχής καρτών ως και 31.01.2024 και αναμένουν την εγκατάστασή του.
- Διασύνδεση ταμειακών μηχανών με POS:
Βλ. σχετ. στην απόφαση Α. 1098/13.07.2022 (ΦΕΚ B’ 3940/25-07-2022), όπως τροποποιήθηκε με την απόφαση Α.1190/2022 (ΦΕΚ Β’ 6993/31.12.2022) και την Α. 1088/13.06.2023 (ΦΕΚ Β’ 3875/15-06-2023) που τροποποίησε το Παράρτημά της σε ό,τι αφορά στις επικοινωνίας EFTPOS με το Π.Σ. Φ.Η.Μ. Esend (δείτε εδώ το νέο παράρτημα), καθορίστηκαν οι τεχνικές προδιαγραφές (πρωτόκολλο επικοινωνίας) και οι λοιπές λειτουργίες, για τη διασύνδεση μεταξύ των Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (Φ.Η.Μ.) και των EFT/POS τερματικών, με σκοπό να διασφαλιστεί η υποχρεωτική έκδοση απόδειξης από τον Φ.Η.Μ. όταν πραγματοποιείται συναλλαγή με είσπραξη μέσω κάρτας.
2.1 Η υποχρέωση της διασύνδεσης:
αφορά στις οντότητες που εκδίδουν λογιστικά στοιχεία μέσω Φ.Η.Μ. (Φ.Τ.Μ., Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ., Α.ΔΗ.Μ.Ε.), σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4308/2014 (Α’ 251) και ταυτόχρονα έχουν την υποχρέωση χρήσης EFT POS. Η διασύνδεση αφορά τρία συστήματα: Φ.Η.Μ, EFT/POS και ΠΑΡΟΧΟYΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΛΗΡΩΜΩΝ (BANK):
2.2 Στη τελική φάση βρίσκεται η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, μέτρο το οποίο αποτελεί μια από τις προκλήσεις του 2024 για το οικονομικό επιτελείο με τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη να δηλώνει ότι «θα γίνει όπως είπαμε στους πρώτους μήνες του χρόνου» και να ξεκαθαρίζει ότι «δεν πρόκειται να γίνουν εκπτώσεις. Ας λάβουν όλοι το μήνυμα. Η κυβέρνηση δεν βάζει νερό στο κρασί της στο συγκεκριμένο θέμα». Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα οι διαδικασίες της διασύνδεσης θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τις 29 Φεβρουαρίου 2024 και από την 1η Μαρτίου 2024 ταμειακές μηχανές και POS θα πρέπει να είναι «σάρκα μια».
2.3 Συγκροτείται ομάδα εργασίας:
Μάλιστα για να μην υπάρξουν καθυστερήσεις, με απόφαση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών συγκροτήθηκε ειδική Ομάδα Εργασίας για την παρακολούθηση της υλοποίησης του έργου «Διασύνδεση Ηλεκτρονικών Ταμειακών Μηχανών με συστήματα (POS) και με την Α.Α.Δ.Ε.».
Πρόεδρος της Επιτροπής είναι ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χάρης Θεοχάρης και μέλη ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, στελέχη του ΥΠΕΘΟ, της ΑΑΔΕ και εκπρόσωποι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ), του Συνδέσμου Εισαγωγέων & Κατασκευαστών Ταμειακών Συστημάτων Λιανικών Πωλήσεων, των παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών – Μέσων Πληρωμών και του Σωματείου Καταστηματαρχών Μηχανών Γραφείου και επισκευών.
Η ειδική ομάδα θα παρακολουθεί την υλοποίηση του έργου και ο πρόεδρός της θα έχει τη δυνατότητα να ζητά πληροφορίες και στοιχεία και από φορείς που δεν συμμετέχουν στην Επιτροπή και να καλεί στις συνεδριάσεις και εκπροσώπους άλλων υπηρεσιών ή φορέων, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο.
Βλ. σχ. και αποφάσεις:
Α.1021/24.02.2023 αφορά: για Αναβάθμιση λειτουργούντων Φορολογικών Ταμειακών Μηχανών και ΑΔΗΜΕ – Εξαίρεση ΑΔΗΜΕ Ταξιμέτρων
Α 1155/09.10.2023 αφορά: Είσπραξη μέσω κάρτας και υποχρεωτική έκδοση παραστατικού από Ταμειακό Σύστημα – Διασύνδεση Μέσων Πληρωμών ηλεκτρονικής μεταφοράς κεφαλαίων στο σημείο πώλησης: Εφαρμογή, χρόνος, τρόπος και διαδικασία
Α.1156/12.10.2023 αφορά: Δήλωση Συμμόρφωσης Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15Γ του ν. 4987/2022 (Κ.Φ.Δ.),
Α 1157/12-10-2023 αφορά: Χρονοδιάγραμμα διασύνδεσης POS ΦΗΜ
Α 1158/09-10-2023 αφορά: Υποχρεώσεις παρόχων υπηρεσιών ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων – Τροποποίηση της Α 1035/2020 απόφασης
Στο τελευταίο στάδιο της διασύνδεσης, αναβαθμίζονται τα Ταμειακά Συστήματα (εφόσον απαιτείται) και διασυνδέονται με τα POS, με ευθύνη της επιχείρησης που τα χρησιμοποιεί. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε για «τα 23 έργα που ολοκληρώθηκαν εντός του 2023» με Δελτίο Τύπου στις 5 Ιανουαρίου 2024 ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, όσον αφορά τη διασύνδεση POS με Ταμειακά Συστήματα των επιχειρήσεων, σχεδιάστηκαν και ολοκληρώθηκαν ενέργειες για:
- 112 Εγκεκριμένες αναβαθμίσεις ταμειακών μηχανών (ΦΗΜ-OCR) με δυνατότητα διασύνδεσης
- 29 Πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών και πάροχοι POS, που αποτελούν σχεδόν το σύνολο των παρόχων, υπέβαλαν Δήλωση Συμμόρφωσης με τις νέες προδιαγραφές διασύνδεσης
- 119 Μοντέλα POS, για τα οποία έχει υποβληθεί Δήλωση Συμμόρφωσης από Παρόχους
- Καταγράφηκαν σε ειδικό μητρώο τα 1.000.000 POS, που χρησιμοποιούν 550.000 επιχειρήσεις στην Ελλάδα.
2.5 Καταληκτικές ημερομηνίες αναβάθμισης ταμειακών μηχανών και διασύνδεσης με τα POS:
Η ΑΑΔΕ ενημερώνει κάθε Χρήστη υπηρεσιών πληρωμών για την ολοκλήρωση της αναβάθμισης του συνόλου των POS που διαθέτουν, με τρεις τρόπους:
- μεσω email
- μεσω σχετικής ειδοποίησης στην εφαρμογή “Τα Μηνύματά μου” στην ψηφιακή πύλη myAADE
- με σχετική ένδειξη στα “Στοιχεία Μέσων Πληρωμών (EFT/POS)” στην εφαρμογή “Στοιχεία Επιχείρησης
Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται, εντός 30 ημερών από την ενημέρωσή τους και το αργότερο έως τις 29/2/2024, να αναβαθμίσουν την ταμειακή μηχανή τους, εφόσον απαιτείται, και να ολοκληρώσουν τη διασύνδεση με τα POS τους, καλώντας πιστοποιημένο τεχνικό ΦΗΜ.
Αντί της αναβάθμισης των υφιστάμενων POS τους, oι επιχειρήσεις μπορούν να δηλώσουν στο Μητρώο POS, το αργότερο έως τις 15/1/2024, ότι προτίθενται να τα αντικαταστήσουν με νέα, ήδη εναρμονισμένα με τις προδιαγραφές της ΑΑΔΕ.
Σε κάθε περίπτωση, και ανεξάρτητα από το χρόνο στον οποίο θα λάβουν ατομική ειδοποίηση, οι επιχειρήσεις πρέπει να έχουν ολοκληρώσει την διασύνδεση των ταμειακών συστημάτων με τα POS τους ή να έχουν αποκτήσει νέα συστήματα που πληρούν τις σχετικές προδιαγραφές το αργότερο μέχρι τις 29/2/2024. Δείτε τις επιλογές αναβάθμισης εδώ.
2.6 Τυποποίηση συναλλαγών μέσων πληρωμών και διαδικασίες διασύνδεσης με την ΑΑΔΕ:
Με την απόφαση Α.1155/09.10.2023 καθορίζεται ο τρόπος, ο χρόνος, η έκταση εφαρμογής, η διαδικασία, οι υπόχρεοι, οι όροι και οι προϋποθέσεις διασύνδεσης των Μέσων Πληρωμών με τα Ταμειακά Συστήματα, τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών και την ΑΑΔΕ, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15Β του ν. 4987/2022 (ΚΦΔ).
…Άρθρο 3. ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΜΕΣΩΝ ΠΛΗΡΩΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΑΔΕ 1. Οι συναλλαγές ηλεκτρονικής μεταφοράς κεφαλαίων στο σημείο πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS) που διενεργούνται με τη χρήση Μέσων Πληρωμών με αντίστοιχη υποχρέωση έκδοσης παραστατικών, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 8, 10 και 12 του ν. 4308/2014 (τιμολόγια, αποδείξεις λιανικής πώλησης), καθώς και με την υποχρέωση έκδοσης ή δημιουργίας κατάλληλων λογιστικών αρχείων που αντιστοιχούν σε αποδείξεις είσπραξης, αποδείξεις είσπραξης για λογαριασμό τρίτων και αποδείξεις επιστροφής, σύμφωνα με τον Βασικό κανόνα διασύνδεσης, τυποποιούνται για σκοπούς της παρούσας στις κάτωθι:
α) Ταυτόχρονες συναλλαγές με χρήση Μέσων Πληρωμών (POS), κατά τις οποίες η έκδοση των παραστατικών (τιμολόγια, αποδείξεις λιανικής πώλησης), διενεργείται στον ίδιο χρόνο με την πληρωμή τους.
Στην περίπτωση αυτή διενεργείται ταυτόχρονη συσχέτιση των παραστατικών που εκδίδονται από το Ταμειακό Σύστημα του Χρήστη υπηρεσιών πληρωμών και της απόδειξης που εκδίδεται από το Μέσο Πληρωμών που διαθέτει, μετά από σχετική έγκριση του Παρόχου Υπηρεσιών Πληρωμών (Αcquirer), με ταυτόχρονη δημιουργία, οριστικοποίηση και συσχέτιση της Μοναδικής Ταυτότητας Πληρωμής από το Μέσο Πληρωμών.
β) Ετεροχρονισμένες συναλλαγές, κατά τις οποίες η έκδοση των παραστατικών (τιμολόγια, αποδείξεις λιανικής πώλησης), διενεργείται σε χρόνο προγενέστερο της πληρωμής τους.
Στην περίπτωση αυτή διενεργείται μεταγενέστερη συσχέτιση των παραστατικών που εκδίδονται από το Ταμειακό Σύστημα του Χρήστη υπηρεσιών πληρωμών και της απόδειξης που εκδίδεται από το Μέσο Πληρωμών που διαθέτει, μετά από σχετική έγκριση του Παρόχου Υπηρεσιών Πληρωμών (Αcquirer).
Στις εν λόγω συναλλαγές, στο Μέσο Πληρωμών, διενεργείται προφόρτωση συγκεκριμένων δεδομένων των παραστατικών που εκδίδονται προγενέστερα.
Η δημιουργία, οριστικοποίηση και συσχέτιση της Μοναδικής Ταυτότητας Πληρωμής διενεργείται από το Μέσο Πληρωμών μεταγενέστερα, κατά τον χρόνο έγκρισης της συναλλαγής από τον Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirer).
Οι ετεροχρονισμένες συναλλαγές περιλαμβάνουν και τις μεταγενέστερες εισπράξεις που αφορούν εξόφληση με δόσεις, οι οποίες καταβάλλονται από τον καταναλωτή προς τον Χρήστη υπηρεσιών πληρωμών. Στην περίπτωση που η συναλλαγή δεν εγκριθεί από τον Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών (Αcquirer) ή πραγματοποιηθεί χωρίς τη χρήση Μέσων Πληρωμών, το Μέσο Πληρωμών απορρίπτει αυτοματοποιημένα την Υπογραφή Πληρωμής ΥΠΑΗΕΣ -(Provider’s Signature) ή την Υπογραφή Πληρωμής ΦΗΜ με σύστημα λογισμικού (ERP) – (ECR Token) εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών από τη δημιουργία της.
γ) Ταυτόχρονες συναλλαγές προεισπράξεων, προκαταβολών, προεγκρίσεων, κατά τις οποίες η έκδοση αποδείξεων είσπραξης ή η δημιουργία κατάλληλων λογιστικών αρχείων που αντιστοιχούν σε αυτές, διενεργούνται στον ίδιο χρόνο με την πληρωμή τους.
Στην περίπτωση αυτή διενεργείται ταυτόχρονη συσχέτιση των αποδείξεων είσπραξης που εκδίδονται ή των αντίστοιχων λογιστικών αρχείων που δημιουργούνται και της απόδειξης που εκδίδεται από το Μέσο Πληρωμών, μετά από σχετική έγκριση του Παρόχου Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirer), με ταυτόχρονη δημιουργία, οριστικοποίηση και συσχέτιση της Μοναδικής Ταυτότητας Πληρωμής από το Μέσο Πληρωμών.
Σε κάθε περίπτωση, οι αποδείξεις είσπραξης ή τα αντίστοιχα λογιστικά αρχεία που δημιουργούνται αντιστοιχίζονται με παραστατικά (τιμολόγια, αποδείξεις λιανικής πώλησης) που εκδίδονται μεταγενέστερα της πληρωμής για την ολοκλήρωση των συναλλαγών αυτών.
Στην περίπτωση που οι αποδείξεις είσπραξης που εκδόθηκαν ή τα κατάλληλα λογιστικά αρχεία που δημιουργήθηκαν δεν συσχετιστούν με τιμολόγια ή αποδείξεις λιανικής πώλησης έως την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος της χρήσης που αφορούν, τα σχετικά ποσά που αντιστοιχούν σε αυτές, προστίθενται στον ετήσιο κύκλο εργασιών της οντότητας. Εφόσον οι εν λόγω αποδείξεις είσπραξης τιμολογηθούν την επόμενη χρήση, για την τρέχουσα νοούνται ως έσοδα επόμενων χρήσεων.
δ) Ταυτόχρονες συναλλαγές εισπράξεων για λογαριασμό τρίτων, κατά τις οποίες η έκδοση αποδείξεων είσπραξης για λογαριασμό τρίτων ή η δημιουργία κατάλληλων λογιστικών αρχείων που αντιστοιχούν σε αυτές, διενεργούνται στον ίδιο χρόνο με την πληρωμή τους.
Στην περίπτωση αυτή διενεργείται ταυτόχρονη συσχέτιση των αποδείξεων είσπραξης για λογαριασμό τρίτων ή των αντίστοιχων λογιστικών αρχείων και της απόδειξης που εκδίδεται από το Μέσο Πληρωμών, μετά από σχετική έγκριση του Παρόχου Υπηρεσιών Πληρωμών (Αcquirer), με ταυτόχρονη δημιουργία, οριστικοποίηση και συσχέτιση της Μοναδικής Ταυτότητας Πληρωμής από το Μέσο Πληρωμών.
Στην περίπτωση αυτή, η έκδοση των παραστατικών (τιμολόγια, αποδείξεις λιανικής πώλησης) για την ολοκλήρωση των συναλλαγών αυτών, διενεργείται είτε σε διαφορετικό χρόνο είτε ταυτόχρονα με την πληρωμή τους, από την οντότητα που διενεργεί την πώληση (τρίτος), για λογαριασμό της οποίας ο Χρήστης υπηρεσιών πληρωμών εισέπραξε το σχετικό ποσό επί της συναλλαγής.
Οι αποδείξεις είσπραξης για λογαριασμό τρίτων ή τα αντίστοιχα λογιστικά αρχεία που δημιουργούνται δεν συσχετίζονται με τα παραστατικά που εκδίδει η τρίτη οντότητα (τιμολόγια, αποδείξεις λιανικής πώλησης).
Ο Χρήστης υπηρεσιών πληρωμών για τις συναλλαγές αυτές διενεργεί εκκαθάριση προς την οντότητα που πραγματοποιεί πωλήσεις με τον συγκεκριμένο τρόπο, με σκοπό να της αποδώσει τα ποσά που εισέπραξε για λογαριασμό της.
Για την εν λόγω υπηρεσία ο Χρήστης υπηρεσιών πληρωμών εκδίδει σχετικό Τιμολόγιο, με αντίστοιχη αμοιβή για την υπηρεσία που παρέχει.
ε) Ταυτόχρονες συναλλαγές επιστροφών, κατά τις οποίες οι συναλλαγές των περ. α έως δ είτε ακυρώνονται άνευ προηγούμενης έκδοσης παραστατικού πώλησης είτε ακυρώνονται κατόπιν της έκδοσης παραστατικού πώλησης οπότε και εκδίδονται πιστωτικά παραστατικά, με αντίστοιχη σε κάθε περίπτωση επιστροφή των σχετικών ποσών συναλλαγής.
Στην περίπτωση αυτή διενεργείται ταυτόχρονη συσχέτιση των αποδείξεων επιστροφής ή των αντίστοιχων λογιστικών αρχείων που δημιουργούνται και της πιστωτικής απόδειξης που εκδίδεται από το Μέσο Πληρωμών, μετά από σχετική έγκριση του Παρόχου Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirer), με ταυτόχρονη δημιουργία, οριστικοποίηση και συσχέτιση της Μοναδικής Ταυτότητας Πληρωμής από το Μέσο Πληρωμών…
Οι παραπάνω οντότητες έχουν την υποχρέωση να τηρούν τον Βασικό κανόνα διασύνδεσης μέσω της Μεθόδου διασύνδεσης των Μέσων Πληρωμών και των Ταμειακών Συστημάτων που χρησιμοποιούν ή παρέχουν για τη διασύνδεση με την ΑΑΔΕ και τη διαβίβαση των σχετικών δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.……………….
Άρθρο 6. ΧΡΟΝΟΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ. 1. Τα Ταμειακά Συστήματα διασυνδέονται με τα Μέσα Πληρωμών σε πραγματικό χρόνο για τις ταυτόχρονες συναλλαγές…. Στην περίπτωση ετεροχρονισμένων συναλλαγών …, τα Ταμειακά Συστήματα διασυνδέονται με τα Μέσα Πληρωμών σε πραγματικό χρόνο για την προφόρτωση Υπογραφών Πληρωμής (Provider’s Signatures/ECR Tokens) καθώς και δεδομένων των παραστατικών τιμολογίων και αποδείξεων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί προγενέστερα. ..
- Τι πρέπει να διαβιβαστεί για το 2024 και σε ποιους χρόνους
Υπενθυμίζουμε τις πολύ χρηστικές επισημάνσεις του κόμβου
3.1 Από 1η.1.2024 η διαβίβαση μέσω των προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό /λογιστικό, ERP), που χρησιμοποιούν οι οντότητες και διασυνδέονται με την Α.Α.Δ.Ε. θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο και όχι έως την επόμενη ημέρα όπως ισχύει για το 2023 σύμφωνα με τις τροποποιήσεις της Α.1190/2022 στην Α.1138/2020.
3.2 Οι οντότητες που δεν έχουν υποχρέωση χρήσης Φ.Η.Μ. (ΠΟΛ.1002/2014) και εκδίδουν στοιχεία λιανικής μέσω προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό/ERP) τα οποία είναι συμβατά με την ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, διαβιβάζουν τα υπόψη δεδομένα από 1.1.2024 σε πραγματικό χρόνο (άρθρο 5 παρ. 2 εδάφιο 4 της Α.1138/2020)
3.3 Βοηθητικός πίνακας με τους χρόνους διαβίβασης που ισχύουν από 1.1.2024
3.3.1 Χονδρικές πωλήσεις
Συναλλαγές | Κανάλια διαβίβασης | Χρόνος διαβίβασης 2024 |
Χονδρικές συναλλαγές / εκδιδόμενα παραστατικά εσόδων [Διαβιβάζει ο εκδότης] | ➤ Πάροχος Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης | Πραγματικός χρόνος |
➤ Εφαρμογή ΑΑΔΕ (timologio) | Πραγματικός χρόνος | |
➤ Εμπορικό / ERP | Πραγματικός χρόνος | |
➤ Ειδική φόρμα καταχώρησης | Μέχρι την επόμενη ημέρα από την ημερομηνία που αφορά το έσοδο | |
Έσοδα που δεν αφορούν σε έκδοση φορολογικού στοιχείου αλλά λογιστική εγγραφή καθώς και επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις | ➤ Εμπορικό / λογιστικό, ERP | Διαβιβάζονται, με την ένδειξη «λογιστική εγγραφή», μέχρι την εικοστή (20ή) ημέρα του επόμενου μήνα από την ημερομηνία που αφορά το έσοδο. |
➤ Ειδική φόρμα καταχώρησης | ||
Παράληψη διαβίβασης Διαβίβαση από τον λήπτη στην περίπτωση μη τήρησης της υποχρέωσης διαβίβασης από τον ΕΚΔΟΤΗ | ➤ Εμπορικό / λογιστικό, ERP | Εντός δύο (2) μηνών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης Φ.Π.Α. των τηρούντων απλογραφικό λογιστικό σύστημα (εντός δηλαδή δύο μηνών από το τρίμηνο) |
➤ Ειδική φόρμα καταχώρησης | ||
Αποκλίσεις – Διαβίβαση αποκλίσεων από λήπτη | ➤ Εμπορικό / λογιστικό, ERP | Εντός δύο (2) μηνών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης Φ.Π.Α. των τηρούντων απλογραφικό λογιστικό σύστημα και στην περίπτωση κατά την οποία ο εκδότης διαβιβάσει δεδομένα με απόκλιση, ο λήπτης διαβιβάζει σχετική επισήμανση περί απόκλισης διαβίβασης (εντός δηλαδή δύο μηνών από το τρίμηνο) |
➤ Ειδική φόρμα καταχώρησης |
3.3.2 Λιανικές πωλήσεις:
Όσο αφορά τις λιανικές πωλήσεις από 1.1.2024:
Συναλλαγές | Κανάλια διαβίβασης | Χρόνος διαβίβασης |
Λιανικές | ➤ Πάροχος Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης | Πραγματικός χρόνος |
Από 01.01.2024 έως 31.3.2024 Λιανικές συναλλαγές για τις οντότητες που έχουν υποχρέωση απευθείας διασύνδεσης των Φ.Η.Μ. με esend (Α.1171/2021) |
Διαβιβάζονται αναλυτικά ή συγκεντρωτικά ανά μήνα με : – εμπορικό /λογιστικό, ERP – ειδική φόρμα καταχώρησης ( για όσους εχουν το δικαίωμα χρήσης) (άρθρο 4 παρ. 2α εδάφιο 3 της Α.1138/2023) |
|
Από 01.04.2024 Λιανικές συναλλαγές για τις οντότητες που έχουν υποχρέωση απευθείας διασύνδεσης των Φ.Η.Μ. με esend (Α.1171/2021) |
ΦΗΜ – esend | Σύνοψη Σε ένα (1) λεπτό έως είκοσι τέσσερις (24) ώρες μέσω απευθείας διασύνδεσης των Φ.Η.Μ. με την Α.Α.Δ.Ε (esend) |
Χαρακτηρισμός Ο χαρακτηρισμός διαβιβάζεται έως την ημερομηνία υποβολής δήλωσης ΦΠΑ | ||
Λιανικές από οντότητες που δεν έχουν υποχρέωση χρήσης ΦΗΜ (ΠΟΛ.1002/2014) | ➤ Εμπορικό /λογιστικό, ERP | Πραγματικός χρόνος |
➤ Εφαρμογή ΑΑΔΕ (timologio) | Πραγματικός χρόνος | |
➤ Ειδική φόρμα καταχώρησης | Μέχρι την επόμενη ημέρα από την ημερομηνία έκδοσης αυτών | |
Αποκλίσεις λιανικών | ➤ Εμπορικό /λογιστικό, ERP ➤ Ειδική φόρμα καταχώρησης | Διαβιβάζονται μέχρι την 20η ημέρα του επόμενου μήνα από την ημερομηνία που αφορά το έσοδο |
3.4 Λοιπές αλλαγές από 1η.1.2024 σε διάφορα θέματα myDATA
3.4.1 Όρια ένταξης στην ειδική φόρμα καταχώρησης. Από το 2024 τα έσοδα για τα όρια ένταξης στην ειδική φόρμα καταχώρησης είναι 30.000 ευρώ με βάση τον τίρο του 2022. (περ. γα παρ 6 άρθρου 4 Α.1128/2020) . Επίσης το πλήθος των τιμολογίων που ισχύει για την ένταξη στην ειδική φόρμα για το 2024 προκύπτει από τα τιμολόγια που εκδόθηκαν το 2023.
3.4.2 Για το 2024 είναι υποχρεωτική η διαβίβαση των τύπων παραστατικών: 6.1 – Στοιχείο Αυτοπαράδοσης, 6.2 – Στοιχείο Ιδιοχρησιμοποίησης και 8.2 – Ειδικό Στοιχείο – Απόδειξης Είσπραξης Φόρου Διαμονής.
3.4.3 Για το 2024 συνεχίζει να μην είναι υποχρεωτική η διαβίβαση των μηδενικών παραστατικών (περ ιγ’ παρ 7, Α.1138/2020).
3.4.4 Για το 2024 συνεχίζει να μην είναι υποχρεωτική η διαβίβαση των λοιπών επιβαρύνσεων (παρακρατούμενοι, λοιποί φόροι, χαρτόσημα, τέλη και κρατήσεις) (περ ιγ’ παρ 7, Α.1138/2020)
3.4.5 Τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ιδιωτικού δικαίου, καθώς και οι εταιρείες του άρθρου 25 του ν. 27/1975, διαβιβάζουν δεδομένα αποκλειστικά με Τύπο Παραστατικού 17.4 «Λοιπές εγγραφές τακτοποίησης εσόδων – Φορολογική Βάση», για το σύνολό των εσόδων τους και 17.6 «Λοιπές εγγραφές τακτοποίησης εξόδων – Φορολογική Βάση», για το σύνολό των εξόδων τους. Σε κάθε περίπτωση, έχουν την υποχρέωση να διαβιβάσουν δεδομένα λογιστικών στοιχείων που εκδίδουν σύμφωνα με τα οριζόμενα της παρούσας απόφασης, για συναλλαγές που υπόκεινται σε Φ.Π.Α., εφόσον αποκτούν έσοδα από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας με βάση τις διατάξεις του ν. 4172/2013. Στην περίπτωση λήψης αντικριζόμενων εξόδων ημεδαπής κατηγορίας Α1, διαβιβάζουν χαρακτηρισμό εξόδων με 2.95 Λοιπά πληροφοριακά στοιχεία εξόδων.
Προσοχή:
– Στην περίπτωση ταυτόχρονων συναλλαγών με χρήση Μέσων Πληρωμών (POS) σύμφωνα με τα οριζόμενα της υπό στοιχεία Α.1155/2023 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ και για σκοπούς δημιουργίας της Υπογραφής Πληρωμής ΥΠΑΗΕΣ – ΦΗΜ, τα σχετικά παραστατικά διαβιβάζονται από τις υπόχρεες οντότητες πριν την έκδοσή τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, με τους αντίστοιχους Τύπους Παραστατικών και την ένδειξη «Υπό Έκδοση» για σκοπούς τεκμηρίωσης ολοκλήρωσης της διαδικασίας έκδοσης.
– Στην περίπτωση αποδείξεων είσπραξης Μέσων Πληρωμών (POS), σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία Α.1155/2023 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, που εκδόθηκαν ή κατάλληλων λογιστικών αρχείων που δημιουργήθηκαν και δεν συσχετίστηκαν με τιμολόγια ή αποδείξεις λιανικής πώλησης έως την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος της χρήσης που αφορούν, τα σχετικά ποσά που αντιστοιχούν σε αυτές, επηρεάζουν το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα της υπόχρεης οντότητας. Εφόσον οι εν λόγω αποδείξεις είσπραξης τιμολογηθούν σε επόμενη χρήση, για την τρέχουσα διαβιβάζονται ως έσοδα επόμενων χρήσεων (περ ιγ’ παρ 7, Α.1138/2020).
3.4.6. Από 1.12024 αναφορικά με δεδομένα συναλλαγών που υπόκεινται σε ΦΠΑ ισχύει ο κανόνας σύμφωνα με τον οποίο, τα έσοδα που υποβάλλονται στη δήλωση ΦΠΑ δεν μπορεί να είναι λιγότερα από αυτά που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA και αντίστοιχα τα έξοδα που υποβάλλονται στη δήλωση ΦΠΑ δεν μπορεί να είναι περισσότερα από αυτά που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
Tα e–book βοηθήματα:
* Ο Γιώργος Δ. Χριστόπουλος είναι Φοροτεχνικός – οικονομολόγος με συγγραφική και διδακτική εμπειρία. Εκπρόσωπος τύπου και δημοσίων σχέσεων της ΠΟΦΕΕ, υπεύθυνος της επιστημονικής ομάδας της ΕΦΕΕΑ, φοροτεχνικός σύμβουλος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, επιστημονικός συνεργάτης του Taxheaven, μέλος της «mental Group Γ. Χριστόπουλος και Συνεργάτες», τ. καθηγητής ΤΕΙ.
e-mail: g.christopoulos@mental.gr